JERUZIELEM - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Evi Ceulemans - WaarBenJij.nu JERUZIELEM - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Evi Ceulemans - WaarBenJij.nu

JERUZIELEM

Blijf op de hoogte en volg Evi

05 Augustus 2013 | Israel, Jeruzalem

Ruzie in Jeruzalem. Niet tussen mij en Sandra, wel tussen de mensen hier. Serieuze bad timing om op het einde van de ramadan naar Jeruzalem te komen. Hoewel het ons wel een heel goe beeld gaf van hoe fucked up de situatie hier is, hoe ge hier beperkt wordt in uw vrijheid, hoe hypocriet en oneerlijk het leven soms kan zijn.

MOSLIMKANT
Wat gebeurt er wanneer kinderen honger of dorst hebben? Dan beginnen ze te jengelen, te zagen, te wenen, ruzie te zoeken. Driftbuien waarbij het speeksel naar alle kanten vliegt, stampen op alles wa beweegt en kressen tot uw trommelvlies er bijna van scheurt (ervaringsdeskundige na een job in het buitengewoon onderwijs!). Wat gebeurt er wanneer volwassenen honger en dorst hebben? Hetzelfde. Dan veranderen ze in grote, jengelende, zagende, ruziezoekende kinderen. De ramadan loopt op zijn einde en de mensen zijn moe en gefrustreerd, ze hebben honger en dorst. Ze kunnen nog maar weinig verdragen van elkaar, en nog minder van niet-moslims. Of dat is toch wa de Israëlische, joodse kant denkt en zegt. Zo mochten we bv niet naar Temple Mount (die gouden koepel die zo typisch is voor Jeruzalem) van het Israelische leger omdat die in de Arabische wijk ligt en het daar nu "levensgevaarlijk" is.

JOODSE KANT
Wat doet een kat in't nauw? Die maakt gekke sprongen. Wantrouwen, angst en vooroordelen laat mensen vreemde beslissingen nemen. Zeker wanneer ze in een machtspositie vertoeven en ze die vreemde beslissingen dusdanig kunnen verantwoorden. Mensen in hun eigen stad en wijken opsluiten, bijvoorbeeld. Barrières van politie en het leger op straat, waarmee ze moslims tegenhouden. Voor de zogenaamde veiligheid. Om grote groeperingen tegen te gaan. Dat ze daarmee net nog grotere groeperingen in kleine straatjes creëren, die dan allemaal nog eens boos zijn omdat ze opeens opgesloten worden, lijkt nog ni helemaal door te dringen.

MOSLIMS VS JODEN VS TOERISTEN
Het wordt natuurlijk helemaal een beetje gek wanneer toeristen wel door bepaalde barricades mogen. De moslims reageren hier dan ook terecht verontwaardigd op. Zij mogen niet in hun eigen straten rondwandelen, en wij wel. Voor de hekken is het dan ook een geroep, geduw en getrek. Een heel gek tafereel voor ons. Wij kunnen in België gaan en staan waar we willen, wij kunnen gewoon de grens oversteken naar een ander land, ... Wat een vanzelfsprekendheid is voor ons, is een luxepositie voor een lsraeli of Palestijn. Daarstraks zaten we middenin zo'n stroom mensen. Ge wordt meegesleept en er wordt aan u getrokken, het zweet druipt van u af en overal schreeuwen ze om ter luidst. Gelukkig zijn er behulpzame mannen die ons mee naar vrije (lees: waar ge 5 mm ruimte hebt) plaatsjes sleuren. Maar dan pas beseft ge hoe vermoeiend het moet zijn om zo te leven, om zo beperkt te worden op basis van uw afkomst of religie. Zijn de Joden hun eigen geschiedenis misschien een beetje vergeten? Dat het ni oké is om mensen zomaar op te sluiten?

Daarnet hebben we ook voor 't eerst gepraat met een Israëlische katholiek uit Palestina. Zij zijn in de absolute minderheid omdat alle katholieken wegvluchten uit Israël omdat ze de zever tussen de joden en moslims kotsbeu zijn. Te begrijpen. Hun belangen worden al bijna net zo hard genegeerd als die van de moslims, en als katholieke Arabier zijt ge dan natuurlijk al helemaal gefucked. Zijn oplossing was dan ook heel simpel: Jeruzalem platbranden, inclusief iedereen die hier rondloopt. Want "als ge iets doet, moet ge het ineens te goei doen" en "ne kapotte boom gaat ni beter worden door er een stuk af te hakken, ge moet 'm bij de wortel aanpakken".

Hoe langer we hier zijn, en hoe meer we zien en horen, hoe meer Israël zich echt toont. De situatie is zo complex, en ze lijkt bijna onoplosbaar. Fucked up, zonder twijfel.

Daarnaast is Jeruzalem wel een aangename en gezellige stad met interessante plekjes om naar toe te gaan. De klaagmuur (inclusief kermismuziek!), de kruisweg die Jezus aflegde met bijhorende stopplaatsen, mount of olives met zijn eeuwenoude graven, kerken en moskees, ... Ook gewoon wa mensen kijken is al leuk door de mix van Joden (in allerlei soorten en vormen), moslims, katholieken, legerjongens en gekke toeristen.

In onze hostel zat gisteren wel het gekste exemplaar van allemaal. Een vrouw in tijgertenue, volledig verwilderd en met al haar bezittingen in een stuk of vijf plastieke zakjes. 's Nachts sliep ze in alleen een onderbroek (die ze demonstratief in een string omtoverde, de details houden we voor onszelf wegens te goor), stond ze op om te gaan ronddolen in het gebouw (toen gelukkig wel in nachtkleed) om daarna een half uur in het midden van de kamer te staan staren. Ik was maar een beetje bang. Vanochtend sprong ze vrolijk uit bed, in haar zelf gefrabiceerde string, om voor mijn ogen haar naakte tieten te kneden. Zomaar. Whuuut??? Jesus does not approve! We neither!

Morgen zetten we onze reis verder richting ... Betlehem! Een update volgt als vanzelfsprekend, en waarschijnlijk snel! Liefs!

Verslag uit: Israel, Jeruzalem

ISRAEL - JORDAN

Rondreis door Israel en Jordanie met liefste Sansan!

10 Augustus 2013

JERUZIELEM

04 Augustus 2013

SHARING IS CARING
Evi

I'm fearless, so limitless and free. Happy on my own and nothing really bothers me. I have desires to see the world, jump out of planes and fly. And I love to be alive but I'm not afraid to die. I'm sure of things and self-contained. I can carry on with no need to explain. It doesn't matter if I ever make it home, maybe I can go too fast, and drink all night and dance alone. You see I love to be alive but I'm not afraid to die. I'm thoughtless, so easy and free. I can walk away, not think ahead, and I have no plans to keep. Because I love to be alive but I'm not afraid to die.

Actief sinds 13 Juli 2013