VISIT PALESTINE - Reisverslag uit Jericho, Palestina van Evi Ceulemans - WaarBenJij.nu VISIT PALESTINE - Reisverslag uit Jericho, Palestina van Evi Ceulemans - WaarBenJij.nu

VISIT PALESTINE

Blijf op de hoogte en volg Evi

07 Augustus 2013 | Palestina, Jericho

Sorry mama. Sorry Joden. Gisteren zijn we perongeluk de grens overgestoken naar Palestina. Ni echt perongeluk, eerder doelbewust de bus naar Betlehem genomen. Oeps. Gasmasker op, kogelvrije vest aan en de kogels floten rond onze oren en de bombardementen maakten vuurwerkskes in de lucht.

Fopke. Niks van nen oorlog te merken. In Jeruzalem de bus naar Betlehem genomen en de checkpoint ongemerkt gepasseerd omdat ik records aant breken was op Bejeweled. Mijn nerdgehalte is hier aant stijgen. Echt ne gamer enzoeee! Anyway, mijn punt is da het dus vrij easy was om in Palestina raken.

Daar fixten we ne taxi die ons heel de dag op sleeptouw nam door de West Bank. Naser, de taxichauffeur, nam ons eerst mee naar het veld waar de engel Gabriël de herders vertelde over Jezus. Nadien gingen we naar Herodion (ofzoiets) vanwaar ge enkele Israëlische kibutz kunt zien van rijke, stomme Joden die Palestina proberen in te pikken.

Dan richting Jericho, de oudste stad ter wereld! Er schoot ni veel meer van over, dus strompelden we daar een beetje tussen het stof en nen hoop vergeten stenen. Was misschien wel te verwachten na 10 000 jaar.. In Jericho, in het midden van de woestijn, is er ook een natuurlijke bron die de stad van water voorziet en vanwaar bronwater over heel Israël wordt verdeeld. Naser nam ons mee naar de oorspronkelijke bron en daar konden we, gewoon recht uit de rivier, drinken. Real survivors. Bear Grills-style. Tot nu toe nog ni boven de pot gehangen, dus het water bleek wel degelijk oké te zijn! Nog even gestopt bij een boom van ongeveer 2000 jaar oud, degene waar Zacheüs in zat toen Jezus door de stad kwam.

Na Jericho effie een stopke maken aan de dode zee. Drijven! Jippie! Gelukkig geen foto's gemaakt terwijl we drijvend een krant lezen, da cliché lieten we mooi passeren. Naser offerde zich zeeeeer vrijwillig op om ons helemaal (en dan bedoelen we ook echt heee-le-maal) in te smeren met zwarte modder. Ik weet ni goe of we nu wel of ni zijn aangerand, maar het staat vast da die kerel vannacht goe geslapen heeft. De modder zou een soort van helende werking hebben, en ons velleke is nu zo zacht gelijk een babypoepke! Lekkerrrr!

Na ons verkwikkend duikske, wilden we terug richting Betlehem rijden maar we stonden een uur vast in een serieuze file. Een of andere machine was een beetje gekanteld op de weg, en in plaats van normaal aan te schuiven, begint iedereen gelijk ne zot naar vrije plekskes te rijden. Ook op het andere rijvak, daar waar de tegenliggers zouden moeten rijden. Ni echt bevorderlijk om uw file op te lossen, i guess. Maar wie zijn wij om da te bepalen, zonder rijbewijs.. De geur van overhitte motoren (38 graden, lovely) voorspelde in elk geval ni veel goeds.. But we made it!

Vandaar nog naar de stal gereden waar Jezus geboren werd, maar ondertussen is er een kerk neergepoot. Enkele meters verder staat "de melkgrot", een klein kerkske omdat Maria daar Jezus aan haar borst zwierde. Er is nog net geen kerk gezet op de plaats waar Jezus voor 't eerst zijne pamper volkakte, denk ik.

Als afsluiter zagen we "the wall". Degene die de Palesteinen opsluit. Een heel deprimerend beeld, ondanks de hoopvolle grafittislogans die er op te lezen zijn. Onze taxichauffeur was 29 en was nog nooit in Israël geweest omdat hij simpelweg de grens ni over mag. Andersom mogen Israëli's wel in Palestina, maar ze mogen op bepaalde plekken niet komen omdat het daar  "levensgevaarlijk" is en omdat het tegen de Israëlische wet is. Ze maken de mensen bang voor niks. Maar da's een tafereel da wij in België ook maar al te goe kennen natuurlijk (Vlaams Belang en zijne propaganda, De Wever da Antwerpen naar de kloten wilt helpen, ...). Nu ik zie hoe zoiets uit de hand kan lopen, dat mensen gewoon opgesloten worden, maakt me dat toch een beetje bang voor de toekomst. Het kan gewoon. Het gebeurt gewoon. En de wereld kijkt toe. Zoveel is er misschien ni nodig om ergens anders of bij ons dezelfde situatie te krijgen. Hoeveel ik ook van Israël en zijn bevolking hou, deze zever is serieus fucked up en ik hoop echt dat Palestina snel zijn vrijheid en zijn land terug krijgt. Dat de mensen daar zelf hun beslissingen kunnen nemen, dat ze vrij zijn om te staan en gaan waar ze willen.

Toen we terug richting Betlehem reden, was de checkpoint iets strenger. Soldaten op de bus die de paspoorten controleren. We leven trouwens nimeer in België, maar in Tomorrowland en het soldaatje komt volgend jaar feesten met ons. Great.

We raden iedereen aan om Palestina te bezoeken. De mensen zijn er super vriendelijk, prachtig landschap en de natte droom voor elke Bijbelliefhebber. En serieus, ge hoeft er u geen moment onveilig te voelen. In Jeruzalem ziet ge dan ook regelmatig posters met "Visit Palestine", en ze hebben gelijk. Het geeft u ook vooral een beter beeld van de situatie hier, want wa wij zien op het nieuws is ni echt representatief. Free Palestine? Awel ja. Ik ben pro.

In Jeruzalem zijn we nog gezellig iets gaan eten in een restaurantje, en echt nen dinner with a view op nen troep soldaten. Veeeel oogcontact, en ne vieze bozerik da onze nummer kwam vragen. Beetje teleurgesteld dat de knappe soldaten dat ni deden maar goe, ge kunt ni alles hebben int leven.

De gekke tijgervrouw was ook opnieuw in onze hostel (wij dachten dat ze weg was). Deze keer had ze een woestijnrat bij, stal ze de bikini van onze roommates om die te gaan verstoppen aan de receptie en maakte ze kruistekens bij de vleet. Gelukkig geen tietengekneed, thank God. Toen we gingen ontbijten, ontdekten we nog meer weirdo's in onze hostel. Een groep twintigjarigen die een Bijbelbespreking deden, incl fluo en aanduiden, en even duidelijk wilden maken dat het belangrijker is om een goe karakter te kweken dan plezier te maken. Nog ni echt doorgedrongen da ge da ook kunt combineren blijkbaar, of wij zijn gewoon kei harde zondaars. Kan ook. Nu ja goed, als de hemel vol zo'n vreemde, saaie mensen zit, wil ik wel gaan feesten in de hel na mijn dood. Good girls go to heaven, bad girls get everywhere. Ni twijfelen, gemakkelijke beslissing als ge het mij vraagt.

Vandaag trekken we door naar 't zuiden, richting Ein Gedi en Masada. Liefs, God bless you en tot snel!