MOESJMOESJI - Reisverslag uit Hammamet, Tunesië van Evi Ceulemans - WaarBenJij.nu MOESJMOESJI - Reisverslag uit Hammamet, Tunesië van Evi Ceulemans - WaarBenJij.nu

MOESJMOESJI

Blijf op de hoogte en volg Evi

15 Juli 2013 | Tunesië, Hammamet

Ik had beter een beetje meer mijn best gedaan voor mijn cursus Arabisch, dan moest ik geen belachelijke, zelf verzonnen woordjes als titel zoeken. Ik had misschien nog beter een cursus Frans gedaan, dan kon ik mij verstaanbaar maken tegen de Tunesiërs. De lessen Frans in Waver lieten duidelijk te wensen over, vals spelen in 't hoger onderwijs door mijn taken te laten maken door mijn exschoonmama was waarschijnlijk ook niet zo'n héél goed idee en mijn relatie met ne halve Fransman heeft mij ook héél duidelijk weinig opgeleverd. Ne cola light in 't frans bestellen en een antwoord krijgen in 't Engels zegt genoeg, zeker? Oepsie. Anyway, moesjmoesji zou zoveel willen zeggen als "geen probleem" en da's wel een houding die ge hier moet aannemen. Klaar voor ne nieuwe update? HERE WE GOOOO!

Vanmorgen kreeg ik het geniale idee om een wandelingske door de buurt te maken. Flink als ik ben trok ik mijne lange rok en blouse met lange mouwen aan. Om eerlijk te zijn, niet alleen om een beetje de flinke, respectvolle toerist te zijn maar ook om mijn verbrand lichaam te beschermen tegen de zon. Geen slecht idee zo bleek, want een uurke wandelen was bijna hetzelfde als een zelfmoordpoging. WAAAAARRRM! En da's een understatement. Mijn doel was om een portie vitamientjes te scoren, want ik ging hier mijn leven beteren. Dus op zoek naar lekkere groentjes en verse fruitjes. Mission impossible, ik ben thuisgekomen met twee pakken sigaretten. Vitamientjes scoren en mijn leven beteren, bleek nogal relatief te zijn. Ofwel zijn de Tunesiërs héél erg ongezond, ofwel is de ramadan heel erg stom. Ik ben op een uur tijd één kraam tegengekomen met groenten en fruit, maar die zagen er al even verlebberd uit als het oude vrouwtje dat ze verkocht. Helemaal bezweet dan maar terug naar het appartement gestrompeld om een beetje te wenen met een droog boke.

Tunesië tijdens de Ramadan bezoeken is op zich nog niet zo'n slecht idee. Ik heb een uur gewandeld en ik ben maar een vijftal keer aangesproken. De mannen hangen hier half dood op een stoeltje niks te doen en af te tellen tot de moskee oplicht, wat wilt zeggen dat ze eindelijk mogen eten en drinken (én roken!). De energie om elke passerende vrouw aan te spreken, ontbreekt dus. Hoera! Hoewel ik na mijn reisje naar Marokko eerder dit jaar, waar ge zo ongeveer twintig keer per uur ten huwelijk wordt gevraagd, gebombardeerd wordt tot Spice Girl of een lieftallig huppelend gazelletje zijt, bijna een depressie nabij ben. SINDS WANNEER WORD IK NIMEER AANGESPROKEN? Spiegeltje spiegeltje aan de wand, ben ik een lelijk monster in een moslimland? :( :( Gelukkig was er een hardnekkige chauffeur die mij graag een eindje vergezelde op mijn wandeling. "Centre ville? Café?" Neeeeeje. "Taxi taxi!" Ja gast, ik ben blind en stom en doof en naief en dat alles tesamen, en ik heb ni door da gij gewoon ne geile, oude bok zijt die mij in uwe lelijke auto wilt krijgen. Doehoei!

Het is vooral heel vreemd om alles eens zo rustig te zien. De straten zijn hier vaak gewoon verlaten, en het is soms bijna eng hoe stil het hier kan zijn. Respect voor iedereen die een hele dag kan vasten, zeker in deze omstandigheden. Jammer genoeg komt het vaak vooral hypocriet over. Een heel jaar alle regels aan uw laars lappen, en dan een maand de flinkerik zijn? Werkt ni voor mij, maar voor Allah blijkbaar wel. Gelukkig maar. 't Zou nogal balen zijn dat ge een maand afziet voor niks.

Nu, God was ons vandaag ni zo goedgezind. Waarschijnlijk omda we de laatste dagen vollenbak spaghetti, bokes, cornflakes, yoghurt, hamburgers, ijsjes, cola's en - ai ai ai - zelfs glazen wijn aan 't drinken zijn. In klaarlichte dag! Wee ons gebeente! Lenka zou vandaag maar een halve dag moeten werken en nadien zouden we naar Sidi Bou Said vertrekken. Jeeeej, op uitstap! Jeeej, een vlucht die werd afgeschaft! Jeeej, een smsje van Lenka dat ze moest overwerken! Voor degene die dachten dat voor Jetair werken voornamelijk vakantie was (ik wijs naar niemand, maar ik herinner mij iets als "nen hele dag kiten en rondsjeezen met ne jeep"?), zo zit het duidelijk niet in elkaar. Ik ben Lenka dan maar een beetje gaan helpen, en heb papieren ingevuld en koffertjes door poepchique hotels gesleurd. Zoals ik daarstraks al zei, was het vandaag belachelijk warm. Zweeeten! Thank god voor gigantische hotels met aircoooo!

Het gekste van al moet nog komen. Na mijne afkeer van allinhotels en "eikes, da ga ik nooit doen!" zag da er vandaag belachelijk aantrekkelijk uit. Ik zou spontaan enkele dinars in 't rond gegooid hebben om een duikske in die hun zwembad te mogen doen. Met een fris pintje in de hand. En een ijsje. Zo moeilijk kan het tenslotte ni zijn om het luxetoeristje uit te hangen in een vijfsterrenhotel? As we all know, pas ik mij snel aan. Morgen ga ik dan ook Lenka vergezellen op haar hotelbezoeken, mee excursies verkopen (in mijn beste Frans, da wordt lachen!) en een hotel uitkiezen waar ik mij overmorgen aan 't zwembad ga smijten. Fingers crossed da ik daartegen geen halve kreeft meer ben.

Nu, de hectische dag van Lenka zat er nog ni op! Nadat we onze hotels hadden afgewerkt, besloten we naar 't strand te gaan. Onderweg nog één of andere habibi opgepikt, en hopsakee. Ontspanning. Zo dachten we! Nadat we uit de zee kwamen, had Lenka 25 gemiste berichtjes. Populaire griet! Lenka mocht in volledig aangepaste outfit (lees: knalroze zwemshort en topke) haar toeristen gaan bij elkaar sprokkelen om ze op een bus richting de luchthaven te zwieren. Habibi en ik bleven over en besloten iets te gaan drinken tot ze klaar was met werken. Habibi is Ahmed, en we hadden een enorm leuk gesprek over muziek, drugs en religie. De nieuwe rock 'n roll, i guess. Zo'n gesprekken doen mij altijd een beetje positiever naar de toekomst kijken. Als iedereen een beetje meer open minded was, en elkaar zou bekijken als mens en niet als "Marokkaan", "moslim", "terrorist" of "racist" zou het zoveel beter zijn. Wie wordt er daar in godsnaam beter van? Wat maakt het uit in welke God ge gelooft, of ge een pet of nen doek op uw hoofd hebt, of uw huid bruin is van een allinvakantie naar Tunesië of omdat ge er perongeluk geboren zijt, dat ge op uw knieën gaat voor Allah of twintig keer per dag "Oh my god" kirt met uw vriendinnekes nadat ge één of andere lekkere kerel hebt gespot? Juist ja, helemaal niks. Misschien moet iedereen eens voorbij de landsgrenzen kijken, en vooral voorbij de grenzen in zijn of haar hart en hoofd. Misschien zouden we allemaal hetzelfde paspoort moeten krijgen waarop staat dat ge van de wereld zijt, in plaats van inwoner van een land.

Iedereen is van de wereld, en de wereld is van iedereen.
http://www.youtube.com/watch?v=1nCMvKRRd80

En aangezien de moslims momenteel geen glas op onze gezondheid mogen heffen, zullen wij dat eventjes compenseren door er dan maar ineens twee te nemen! Schol! Op tolerantie! Op de toekomst! Op een fijne vakantieeeee!



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evi

I'm fearless, so limitless and free. Happy on my own and nothing really bothers me. I have desires to see the world, jump out of planes and fly. And I love to be alive but I'm not afraid to die. I'm sure of things and self-contained. I can carry on with no need to explain. It doesn't matter if I ever make it home, maybe I can go too fast, and drink all night and dance alone. You see I love to be alive but I'm not afraid to die. I'm thoughtless, so easy and free. I can walk away, not think ahead, and I have no plans to keep. Because I love to be alive but I'm not afraid to die.

Actief sinds 13 Juli 2013
Verslag gelezen: 923
Totaal aantal bezoekers 41492

Voorgaande reizen:

04 April 2014 - 20 April 2014

CUBA

08 Januari 2014 - 01 Februari 2014

BAHAMAS

06 Januari 2014 - 08 Januari 2014

NEW YORK

29 Oktober 2013 - 03 November 2013

BERLIN

29 Juli 2013 - 13 Augustus 2013

ISRAEL - JORDAN

11 Juli 2013 - 23 Juli 2013

TUNISIA

04 Juli 2014 - 30 November -0001

OOST-EUROPA

Landen bezocht: